Sértené a tisztességes verseny elvét: ezzel az indokkal tagadta meg az RMDSZ ügyvezető elnöke, hogy nyilvánosságra hozza az öccse, Porcsalmi Balázs, valamint az RMDSZ volt külügyi tanácsosa, Kurkó Cecília tulajdonában levő kommunikációs cégekkel kötött szerződéseket, és hogy az idők során az RMDSZ mennyit fizetett ezeknek a vállalkozásoknak.
Ez a téma azért fontos, mert a közösség részéről érkező kérdések megválaszolása helyett az RMDSZ egyre nagyobb hangsúlyt fektet kommunikációra: hogy mást ne mondjunk, az RMDSZ februári kongresszusa költségvetésének felét, 73 ezer eurót kommunikációs szolgáltatásokra költötte.
Február 27-én adatigényléssel fordultunk az RMDSZ-hez, azt kérve, hogy küldjön másolatot három olyan céggel kötött szerződésről, melyekről biztosan tudjuk, hogy az RMDSZ-nek dolgozik. Ezek a Rubik Communications Kft., az Octopus Communications Kft., valamint a Viral Communications Kft.
Elkértünk ezen kívül egy összesítést a szerződések alapján történt kifizetésekről, feltüntetve a számla kiállításának a dátumát, a cég nevét, a számlázott összeget, valamint a cég által nyújtott szolgáltatás rövid leírását.
„Az árazás nem hozható versenytársak tudomására” 😀 😀 😀
A válasz? Akárcsak a kongresszus költségeit firtató adatigényünk esetében, itt is azzal érvelt Porcsalmi Bálint ügyvezető elnök, hogy az általunk kért adatok üzleti titoknak számítanak.
„Az 544/2001-es számú törvény 12. cikke, 1. bekezdése, c. pontja értelmében kivételt képeznek azok az információk, melyek kereskedelmi vagy pénzügyi tevékenységre vonatkoznak, ha ezek nyilvánosságra hozatala sérti a szellemi vagy ipari tulajdonhoz való jogot, valamint a tisztességes verseny elvét. Ennek megfelelően a szerződés záradékai kereskedelmi információnak minősülnek, így az árazás és a szolgáltatások pontos tartalma nem hozható a versenytársak tudomására” – érvelt az ügyvezető elnök.
Részletes adatok hiányában nehéz pontos képet alkotni arról, hogy mennyit költ az RMDSZ kommunikációra, milyen cégek vannak ráállva ezekre a projektekre, és ki jár igazán jól ezekből a szolgáltatásokból, melyeket – forrásaink egybehangzó véleménye szerint – gyakran túláraznak, miközben az elvégzett munka minősége enyhén szólva elmarad a prémium szinttől.
Az ügyvezető elnök öccse hosszú ideje dolgozik az RMDSZ-nek
Következzen hát egy távolról sem teljes felsorolása azoknak a projekteknek, amelyekben a Rubik Communications Kft., az Octopus Communications Kft., valamint a Viral Communications Kft. működött közre.
Az ügyvezető elnök öccse, Porcsalmi Balázs cége, a Rubik Communications Kft. évek óta dolgozik az RMDSZ-nek, valamint különféle RMDSZ-es érdekeltségű civil szervezeteknek. Többek között a nemrég bemutatott erdelystat.ro oldalt is a Rubik Communications Kft. készítette.
Az oldal az Iskola Alapítvány és az RMDSZ által kezdeményezett 1000 év Erdélyben, 100 év Romániában centenáriumi programsorozat része, amelyre az RMDSZ a Bethlen Gábor Alaptól nyert 310 millió forintot (kb. 1 millió eurót) tavaly.
Úgy tudjuk, szintén a Rubik Communications Kft. készítette el a maszol.ro internetes portál új honlapját – ezt a projektet a Szerencsejáték Zrt. támogatta.
A Rubik Communications háttérmunkát végzett az RMDSZ februári kongresszusán is, legalábbis erre utal az, hogy az RMDSZ Facebook-oldalán publikált fotókon látható Porcsalmi Balázs, amint a világosító/hangosító pultnál figyeli a képernyőt.
Azt nem tudjuk, hogy a kongresszus szervezése idején pontosan mi volt a cég feladata, a kommunikációs költségekkel mindenesetre nem fukarkodott az RMDSZ vezetése: erre a célra 73 ezer eurót költött el.
„Akkor is dolgoztam az RMDSZ-nek, amikor Bálint nem volt döntéshozó, de ezt te is tudod. Az elmúlt évtizedben szerzett kölcsönösen jó tapasztalatok alapján a Szövetség legkülönbözőbb döntéshozói kértek fel, és kérésüknek szívesen tettem eleget. Mint említettem, a vizuális megjelenés és vizuális kommunikáció korszerűsítésén munkálkodom. A bevételeimről, ha megengeded, nem nyilatkozom, csak az adóhivatalnak” – nyilatkozott megkeresésünkre Porcsalmi Balázs.
A Rubik Communications Kft.-t 2012-ben alapította Porcsalmi Balázs, az utolsó nyilvános mérlege 2017-es: ezt az évet 53 ezer eurós forgalommal és 15 ezer euró nettó profittal zárta a cég.
RMDSZ-logóval ellátott reklámanyag a jelölteknek
Ha a Rubik Communications Kft. vizuális és webes megjelenésre szakosodott, az RMDSZ (volt) külügyi tanácsosa, Kurkó Cecília által alapított cég, az Octopus Communications Kft. és a Viral Communications Kft. online kampányokkal foglalkozik.
Mindkét cégben társtulajdonos Márkus András, aki korábban az MTVA-nál és a 888.hu-nál is dolgozott – utóbbinál főszerkesztő-helyettes volt.
A Kurkó-Márkus páros a 2016-os parlamenti választási kampány idején különös ajánlattal kereste meg a jelölteket: RMDSZ-logóval ellátott, az RMDSZ által használt vizuális anyagokra emlékeztető prospektussal „Integrált kommunikációs szolgáltatásokat” ajánlottak fel nekik.
Nem ez az egyedüli furcsasága ennek a .pdf formátumban szétküldött dokumentumnak: azon egy Octopus Integrated Communications feliratú logó szerepel, csakhogy akkoriban ilyen nevű cég még nem létezett: cégadatok szerint az Octopus Communications Kft.-t csak később, 2017 szeptemberében jegyezték be.
„Számos erdélyi és magyarországi politikusnak segítettünk közösségi média felületeinek gondozásában. Szolgáltatásainkat Erdélyben többek között Horváth Anna, Kereskényi Gábor, Pataki Csaba és Arros Orsolya önkormányzati választási kampányaiban, Kelemen Hunor államelnöki választási kampányában és Antal Lóránt EP-választási kampányában vették igénybe.
Csapatunk a politikai kommunikációs tevékenység mellett olyan nagyszabású kampányokat koordinált, mint Erdély legnagyobb zenei fesztiválja, a Double Rise Fesztivál teljes kommunikációja” – ajánlja magát az Octopus.
A prospektus nem tartalmaz árakat, azonban kiderül, hogy a jelöltek három szolgáltatás-csomag közül választhattak: a kispénzű jelöltek be kellett érjék copywriting szolgáltatásokkal, kommunikációs panelekkel és online kommunikációval. A középső árszint már design szolgáltatásokat is tartalmazott, míg az „extra” szint SWOT-elemzéssel, stratégiával, programmal és kampánytervvel egészült ki.
Ki hagyta ezt jóvá? Kovács Péter akkori ügyvezető hallgat
Ki hagyta jóvá az RMDSZ részéről, hogy egy magánvállalkozás reklámanyaga az RMDSZ logóját viselje? Ki állta a kommunikációs szolgáltatások költségeit: a központi RMDSZ vagy a jelöltek? – kérdeztük Kovács Péter akkori ügyvezető elnöktől. Kérdésünkre a volt ügyvezető nem válaszolt.
Szintén az Octopus Communications Kft. állt a Minority SafePack Facebook-kommunikációja mögött. A cég 10 ezer eurós nagyságrendben számlázott ezért a szolgáltatásért, derült ki azon a betekintésen, ahol az aláírásgyűjtést finanszírozó Bethlen Gábor Alaphoz leadott számlákat néztük végig.
A Kurkó Cecília és Márkus András által 2017 szeptemberében alapított cég az év végére, néhány hónap alatt össze is hozott 17 ezer eurónyi forgalmat.
A páros másik cégét, a Viral Communications Kft.-t korábban, 2015-ben alapította, és a nyilvánosan elérhető mérlegeiből ítélve szárnyal az üzlet. A 2015-ös 4 ezer eurós forgalom 2016-ban 24 ezer euróra bővült, hogy 2017-re elérje a 62 ezer eurót és 37 ezer euró nettó profitot.
„Már nem én vagyok az RMDSZ külügyi tanácsosa. Az általad említett cégek nem álltak és nem állnak szerződéses viszonyban az RMDSZ Ügyvezető Elnökségével. Sem akkor, amikor külügyi tanácsos voltam, sem most. Ezért összeférhetetlenségről nincs szó. A többi kérdésed bulvár jellegű, spekulatív, ehhez meg nem szeretnék hozzájárulni” – reagált kérdéseinkre Kurkó Cecília.
Az nem világos, hogy mikor mondott le külügyi tanácsosi tisztségéről Kurkó Cecília. Mindenesetre 2018 februárjában, tehát az RMDSZ-logóval ellátott prospektus kiküldése után jó két évvel még mindig az RMDSZ-es delegáció tagja volt a Kereszténydemokrata Internacionálé ülésén.
Miféle tisztességes verseny ez?
Porcsalmi Bálint ügyvezető elnöknek az alábbi kérdéseket küldtük el:
Nem érzi összeférhetetlennek azt, hogy az öccse cége az általa vezetett szervezetben, valamint az RMDSZ-hez közel álló civil szervezeteknél vállal munkát? Ugyanez a kérdés Kurkó Cecília esetében: összefér-e a külügyi tanácsosi állás azzal, hogy a cége kommunikációs kampányokat kivitelez az RMDSZ számára?
Az RMDSZ részéről ki engedélyezte 2016-ban azt, hogy egy magáncég az RMDSZ logójával ellátott szóróanyaggal reklámozza szolgáltatásait az RMDSZ jelöltjeinek? Ezt a szolgáltatást a központi költségvetésből állták, vagy pedig a jelöltek „saját zsebből” fizették?
Ha az adatigénylésünkre adott válaszban azzal érvel hogy az általunk igényelt dokumentumok sértik a „tisztességes verseny elvét”, akkor visszakérdeznénk, hogyan, milyen módon választották ki ezt a három céget? Meghirdették nyilvánosan ezeket a projekteket? Voltak-e más jelentkezők? Ha nem: miféle tisztességes versenyről beszélünk?
Porcsalmi válasza:
„Nincs összeférhetetlenség. Én büszke vagyok arra, hogy a testvérem profi, alapos, jó munkát végez, és ezzel sok év óta az RMDSZ tevékenységét, kommunikációját segíti. Hasonlóképp nem volt összeférhetetlenség Kurkó Cecília esetében sem.
A többi kérdésre, spekulációra nem áll módomban válaszolni.”
Címlapfotó: Porcsalmi Bálint, az RMDSZ ügyvezető elnöke felszólal az RMDSZ februári kongresszusán. A kép forrása az RMDSZ Facebook oldala