Főleg költségvetéseket kérnek ki a nuvasuparati.info közérdekű adatigénylés-platform felhasználói. A válaszok publikusak és kereshetőek, így mindenki hozzájárulhat a közpénzek elköltésének átláthatóvá tételéhez. Interjú Codru Vrabie-vel, a platformot működtető Funky Citizens tagjával.
Velem előfordult, hogy egy közintézmény azért tagadta meg a válaszadást az adatigénylésemre, mert nem volt rajta pecsét. Egy ilyen intézmény számára valóságos trauma lehet egy, a nuvasuparati.info platformról befutó adatigénylés.
Codru Vrabie: – A nuvasuparati.info egy, a felhasználók rendelkezésére álló eszköz. A közérdekű adatigénylést a felhasználó küldi el – az adatgazda egy e-mailt kap, amely tartalmazza a felhasználó által feltett kérdést. A rendszer lehetővé teszi, hogy az adatgazda válaszát az oldalon publikáljuk.
Vegyünk egy konkrét példát: mondjuk a megyei tanács költségvetését szeretnéd kikérni. Belépsz a nuvasuparati.info-ra, készítesz egy felhasználót, kiválasztod a címzett intézményt, beírod az adatigénylés szövegét, majd – akárcsak egy e-mailt – elküldöd.
Az oldal automatikusan értesítést küld, amikor válasz érkezik, vagy ha a válaszadásra a törvény által megszabott határidő lejárt; utóbbi esetben azt is megmutatja, hogy mi a további teendő. Amikor válasz érkezik, az oldal arra kér, értékeld a választ: minden kérdésre kielégítő választ kaptál? Használni tudod-e azt a formátumot, amelyben a válasz érkezett?
Mivel a válasz publikus, ettől a perctől fogva mindenki, aki a szóban forgó megyei tanács költségvetésére kíváncsi, azt megnézheti vagy letöltheti az oldalról. Ennek két előnye van: egyrészt kicsit hőssé válsz, nevedet ismerni fogja mindenki, aki a megyei tanács költségvetését keresi. Másrészt pedig – mivel az publikus, mindenki számára hozzáférhető – a hivatalnokoknak nem kell más, hasonló adatigénylésre válaszolniuk.
Ezt aztán tovább lehet fejleszteni: mi például az önkormányzatok költségvetéséről szóló adatokat egy másik, banipierduti.ro (elveszett pénzek) nevű projektben használjuk.
Codru Vrabie a Funky Citizens Egyesület tagja. 2010 és 2014 között a közérdekű információkhoz való hozzáférésért kampányoló FOIAdvocates.net nemzetközi koordinációs bizottságának a tagja. Fő érdeklődési területe a „jó kormányzás”, ezen belül is az önkormányzatok.
Önkéntes alapon dolgozik a nuvasuparati.info közérdekű adatigénylő oldalnál, emellett a piatadespaga.ro csúszópénz-figyelő projektet vezeti. Részt vesz az Országos Korrupcióellenes Stratégia 2012-2015 gyakorlatba ültetését célzó, az Igazságügyi Minisztériumnak a civil szférával való együttműködésében.
Ezen kívül a Politica fara Bariere (Korlátok nélküli politika) nevű, a pártok bejegyzésének megkönnyítéséért síkra szálló kezdeményezésben is tevékenykedik.
Az oldalon keresztül elküldött 230 adatigénylés közül hány sikeres? És mi a visszautasítás leggyakoribb indoka?
Az igénylések 40 százalékára érkezik válasz – ezt az arányt egyébként más, a közérdekű információkhoz való hozzáféréssel foglalkozó civil szervezetek mérései is alátámasztják. Ebben a helyzetben már maga a válasz is egy siker.
Érdemi, használható válasz az igénylések mintegy 15 százalékára érkezik, és most a válasz megérkezése, valamint a törvényes határidők betartása mellett az érdemi információszolgáltatásra gondolok: senki nem szereti, hogy amikor szilváról kérdez, akkor közöljék az almák számát azért, mert végső soron mindkettő gyümölcs.
Emellett fontos az adatok nyílt formátumban való közzététele: jobban szeretjük a .pdf-et a .jpg helyett, a .doc-ot vagy a .xls-t a .pdf helyett, de az igazi kedvenceink az olyan nyílt formátumok, mint a .txt, a .csv, a .odt, valamint a .ods.
Értékeljük még, amikor hivatalos dokumentumokat mellékelnek ahelyett, hogy az adott adatigénylésre készült, egyedi választ küldenének: szerintünk a közhivatalnokoknak nem kellene külön válaszok elkészítésével tölteni az idejüket.
Van kedvenc válaszunk is – a târgoviște-i polgármesteri hivatal több évre visszamenőleg közzétett egy, a közbeszerzésekre vonatkozó adatsort. A formátum nem túl barátságos, azonban az adatok nagyon jól strukturáltak, az információ pedig tárgyszerű és releváns.
Az elutasított válaszok esetén jogi segítséget is tudtok nyújtani?
Nem, de ez nem is volt cél. A nuvasuparati.info egy lelkes csoport önkéntes munkájának az eredménye. Egyelőre a projektnek nincsen intézményes háttere, csak egy elektronikus eszköz az adatigénylések megkönnyítésére, valamint a közérdekű adatok publikálására.
Nyilván crowdsourcinggal létre lehetne hozni egy közérdekű adatok iránt elkötelezett közösséget, mely révén be tudnánk azonosítani néhány, a közigazgatás jogorvoslati lehetőségeire szakosodott ügyvédet, hogy elkezdjünk jogi segítséget nyújtani a felhasználóinknak.
Egyelőre azonban saját tapasztalatainkon alapuló tanácsot tudunk nyújtani bárkinek, amennyiben e-mailben fordul hozzánk. Igyekszünk minden megkeresésre gyorsan válaszolni.
Korábbi anyagunk:
Közérdekű adatigénylés: mi az, és hogyan kell használni?
Workshopjaitok is vannak/lesznek?
Én vezetek ilyen kurzusokat, azonban nem feltétlenül a nuvasuparati.info égisze alatt; emlékszem, hogy amikor 2002-ben megszerveztük az első ilyen egész napos tréninget, mennyire nehéz volt megértetni a közhivatalnokokkal, hogy szükség van átláthatóságra, hogy az embereknek lassan más elvárásaik vannak a helyi adminisztrációval szemben.
De hogy visszatérjek a kérdésre: lehet, hogy lesznek közérdekű adatigénylésről szóló workshopjaink, amennyiben a híres POCA pénzeszközöket is biztosít erre. Nagy szükség lenne az oktatásra, hogy a válaszadási arányt a jelenlegi 40 százalékról 60 százalékra tudjuk emelni, a sikeres igénylések aránya pedig 15-ről legalább 25 százalékra javuljon.
Romániának van egy nyílt adat (Open Data) stratégiája. Közintézmények terén tapasztalható előrelépés ebben a témában?
Romániában tulajdonképpen ez a második ilyen stratégia. A 2016-ig tartó akcióterv egy átfogó közvita és átlátható döntéshozatal után állt össze. A nyílt adatok koncepcióján alapul, és ha a minisztériumi szinten már egész jól mozognak ebbe az irányba, én főképp az önkormányzatokra összpontosítok. És persze várjuk az igazságügyet is: az onoratainstanta.ro projekttel próbálunk irányt mutatni.
Központi szinten a következő nagy kihívás a közpénzt tartalmazó szerződések nyitott szabványa (open contracting), mely a közbeszerzésekre vonatkozó uniós direktívákhoz is kapcsolódik. Kollégáim, barátaim nagyon komolyan foglalkoznak ennek a koncepciónak a népszerűsítésével, én pedig jövőre egy közbeszerzési portál létrehozását tervezem.
Azt szeretném, ha CPV-kódok alapján ki lehetne listázni azt, hogy például mennyi papírt vásárolnak a megyei környezetvédelmi hivataloknál. Mennyi aszfaltot vásárol egy-egy fejlesztési régió, vagy akár hány bakancsot vesz egy-egy megyei rendőrség.
Nyílt adatokkal, CPV-kód, földrajzi elhelyezkedés és közintézmény típusa szerinti kereséssel segíthetünk a közintézményeknek valamivel olcsóbban vásárolni szolgáltatásokat és javakat. És ha ez nem lesz kész 2016-ban, akkor elkészül 2017-ben, ha nem én, akkor valaki más készíti el, a lényeg, hogy elkészüljön, mert ez mindenkinek érdeke.
Arról vannak kimutatásaitok, hogy az újságírók, aktivisták mennyire használják az 544-es törvényt információgyűjtésre?
Az újságírók nem igazán használják az 544-es törvényt, és én – bár nem értek egyet velük – megértem őket. Ők az információt felelős beosztásban levő tisztségviselő nyilatkozatával szeretik „kiszínezni”, és emiatt jobban szeretnek kérdéseket feltenni ahelyett, hogy megszereznék az információt tartalmazó hivatalos iratot.
Ezen kívül ott a rating vagy a példányszám nyomása, mely teret ad a „pe surse”, vagyis a források által kiszivárogtatott információknak, értesüléseknek. Nekem nem tetszik ez a fajta újságírás, de értem, miért létezik, és hogyan jutottunk el ide.
A tényfeltáró újságírók azonban sokat dolgoznak az 544-es törvénnyel és annak külföldi megfelelőivel. Tulajdonképpen így jelent meg az Alaveteli szoftver, mely a nuvasuparati.info oldal alapját is adja, és amely világszerte 20 hasonló platformhoz szolgáltatott alapot.
Azonban a civilek nem csak közérdekű adatigénylésekkel szerzett dokumentumokkal készítik a jelentéseiket és közpolitikákkal kapcsolatos álláspontjaik nagy részét: ennek a törvénynek az alkalmazását is figyelik.
Ez tulajdonképpen az adminisztratív kapacitás és a közintézmények menedzsmentjének a tesztje – ha a hivatal jól szervezett, és a hivatalnokok könnyen megtalálják a kért információt, a válaszadás is gyorsabban megy.
Sipos Zoltán
Az Átlátszó Erdély működtetésében nagyon nagy szerepük van a közösség adományainak. Azt szeretnénk, ha minél több olvasónk adományozna havonta egy kis pénzösszeget az Átlátszó Erdély Egyesületnek.
Csakis így, magánszemélyektől érkező kis adományokkal lehet elkerülni azt, hogy érdekcsoportok, hirdetők, szponzorok, tulajdonosok befolyást szerezzenek a tartalom fölött.
A pénzt PayPal-on keresztül (a doboz az oldal tetején, jobb oldalon) vagy közvetlenül a bankszámlánkra lehet utalni.
Bankszámla:
Asociatia “Atlatszo Erdely Egyesulet”
RO71OTPV200000913457RO01
SUC. CLUJ OTP BANK ROMANIA
Cod BIC: OTPVROBU